Warzywa i owoce – nie takie straszne dla dziecka

„Moje dziecko nie lubi warzyw.”, „Moje dziecko nie chce próbować.”, „ Gotowana marchewka?
Nie ma mowy, nie zje.”, „ Nie próbuj, to Ci nie będzie smakować.”

Zastanów się, ile razy jako rodzic wypowiedziałeś te zdania. Czy zastanawiałeś się jak to jest, że większość dzieci je warzywa i owoce, a Twoje dziecko ich nie lubi? Czy jest na tyle wybredne, że żadne warzywo lub owoc mu nie smakuje, czy bardziej można zaliczyć go do grupy dzieci tak zwanych „niejadków” ? Ten tekst ma Cię zainspirować do działania, jak zachęcić Twoje dziecko do jedzenia warzyw i owoców.

Dlaczego moje dziecko nie chce jeść warzyw i owoców?!

Każdy z nas jest inny, jedni lubią jeść kopytka na słodko z cynamonem i cukrem, pić herbatę z mlekiem (bawarkę), a pomidorówkę jedzą tylko z ryżem, inni zaś nie wyobrażają sobie kopytek bez smażenia na maśle, herbatę tylko z cytryną, a zupę pomidorową zjedzą wyłącznie z makaronem. To normalne, że każdy lubi coś innego, dlatego tak ważne jest aby nasza dieta była indywidualna i dobrana do naszych potrzeb także pod względem produktów które lubimy.  Indywidualny jadłospis dotyczy nie tylko osób dorosłych, ale także dzieci, dlatego tak ważne by od najmłodszych lat uczyć dziecko próbować różnych produktów.  Jednak co zrobić, gdy dziecko stawia opór przed próbowaniem nowych produktów, szczególnie warzyw i owoców? Co możesz zrobić inaczej, by zachęcić Twoje dziecko do próbowania?

Nadmiar cukru w diecie dziecka

Zastanów się, czy mając do wyboru ulubioną czekoladę sięgniesz po jabłko czy marchewkę?  Odpowiedź brzmi: raczej nie. Każdy z chęcią sięgnie po coś słodkiego, nie do końca zdrowego, niż po nudne warzywo czy owoc. Gdy w jadłospisie Twojego dziecka pojawia się nadmiar cukru niestety nie będzie ono chętnie sięgało po warzywa i owoce, które mają znacznie mniej atrakcyjny smak, niż pyszne lody czy żelki. Jako rodzic, zwróć uwagę na to co w ciągu dnia je Twoje dziecko. Dzieci powinny spożywać nie więcej niż 3 łyżeczki cukru w ciągu dnia, oczywiście mówimy tu także o cukrze, który znajduje się w owocach, więc jeśli Twoje dziecko w ciągu dnia zje 3 porcje owoców ( porcja to około 120-150g produktu) ma pokryte zapotrzebowanie na cukier. Gdy dodasz słodzoną herbatę, kolorowy, smakowy jogurt i czekoladę jego zapotrzebowanie na cukier przekroczy normę, więc zjedzenie przez dziecko warzyw, które po takiej ilości cukru, nie mają już smaku, będzie raczej niemożliwe. Pierwsza zasada: Ogranicz cukier w diecie swojego dziecka!

Same nowe produkty

Pomyśl, jak często próbujesz nowych rzeczy? Idąc do restauracji często wybierasz produkty, które znasz i lubisz, mogą być połączone z czymś nowym, ze smakiem, którego jeszcze nie znasz, ale wiesz, że może to do siebie pasować. To samo jest z dzieckiem. Dodanie do lubianej potrawy nowego produktu, może ułatwić zaakceptowanie nowego smaku w daniu. Niezależnie od wieku dziecka nowe produkty łącz z lubianymi rzeczami, aby posiłek nie wydawał się taki straszny, jak dziecko je postrzega. Rośliny strączkowe często są nielubiane przez dzieci, dlatego warto je dodać do dania, które zjedzą. Świetnie sprawdzi się pyszna tortilla z mięsem w pomidorach. Druga zasada: Dodawaj nowe produkty do lubianych dań!

Ważna jest historia

Z kogo Twoja pociecha bierze przykład? Ulubiona postać z bajki znajduje się pewnie na każdej koszulce, pościeli czy zeszycie. Właśnie to jest Twoje pole do popisu. W zachęceniu do jedzenia warzyw i owoców może pomóc Ci superbohater lub ulubiona postać z bajki. Przykładem może być zwykły koktajl z jogurtem, bananem, truskawkami i szpinakiem. Zielony kolor nie zachęca dzieci do jedzenia, ale koktajl Shreka to już co innego. Zwróć uwagę czy w ulubionej wieczorynce Twojego dziecka mówią coś o warzywach i owocach.  Pokazuj swojemu dziecku jak „zdrowa” żywność wpływa na jego organizm. Spróbuj się bawić jedzeniem, twórzcie wspólnie historie. Trzecia zasada: Ulubiona postać z bajki może pomóc w tworzeniu historii!

Ważny może być rodzaj lub forma

Jeśli Twojemu dziecku nie smakuje gotowana marchewka, nie znaczy, że wcale jej nie zje. Spróbuj podać w formie surowej lub zblendowanej razem w zupie. Papryka ma różne kolory, jeśli dziecku nie smakuje czerwona, spróbuj żółtej, może to właśnie ona będzie nowym warzywem w Waszym menu.  Jakiś czas temu rozpoczęłam współpracę z 12 letnim chłopcem, który nie jadał żadnych warzyw, nic mu nie smakowało, papryka to było jedno z warzyw, których nawet nigdy nie próbował, ale wiedział, że będzie niedobra. Próbowaliśmy papryki: żółtej, zielonej i czerwonej. Żadna nie smakowała, więc zaproponowałam spróbowanie czerwonej papryki podłużnej, która jest znacznie słodsza od zwykłej czerwonej papryki. Od tamtej pory do każdego śniadania lub kolacji zjada 1,5 sztuki☺. Pamiętaj, pozwalaj dziecku próbować, nie wychodź z założenia, że na pewno mu nie posmakuje. Czwarta zasada: Czasem trzeba zmienić formę lub rodzaj, żeby dziecko zachęcić do jedzenia, nie bójcie się próbować!

Nie nagradzaj jedzeniem

Ile razy Ty, czy ktoś z Twojego bliskiego otoczenia mówił do dziecka, „jeśli zjesz te warzywa to dostaniesz coś słodkiego.”? Domyślam się, że wiele razy. Jednak nie tędy droga. Nagradzając dziecko słodyczami, które kojarzą mu się z czymś przyjemnym, za zjedzenie warzyw, które nie są dla niego najsmaczniejsze, podkreślasz różnice między czymś smacznym a nie smacznym. Warzywa i owoce powinny być naturalnie smaczne dla Twojej pociechy. Piąta zasada: Nigdy nie nagradzaj słodyczami, czy innym produktami za zjedzenie posiłku.

Chwal zawsze za zjedzenie warzyw. Ucz by posiłek zaczynało od warzyw, a dopiero później resztę, tak wprowadzisz nawyk, który pozwoli na zjedzenie większej ilości warzyw w ciągu dnia. Pamiętaj! To Ty dajesz przykład swojemu dziecku. Ono nie zacznie jeść warzyw do kanapki jeśli będzie widziało, że rodzic też ich nie je. Dziecko widzi wszystko co robisz, więc bądź najlepszym przykładem i ucz jak powinna wyglądać zdrowa dieta.